tisdag 11 januari 2011
Digital kompentens eller inkompetens?
Vi har läst den norska artikeln "Digital kompetens- näring för demokratin eller oreflekterat deltagande?" av Ola Erstad. I artikeln konstateras det att skolan ligger efter i kritisk, aktiv och analytisk roll i användandet av den digitala tekniken. Jajamän, jag kan bara hålla med! Förutsättningarna för detta aktiva användande är helt olika beroende på vilken skola, kommun eller del av landet du hamnat i. Vissa skolor har obegränsad tillgång till ny teknik och andra har en dator i varje klassrum som bäst. Vi kanske ska se det som tur att det ännu inte finns några mål/ kriterier för vad denna digitala kompetens ska innefatta? Jag tycker dock att det skulle vara önskvärt med tydliga riktlinjer för vad digital kompetens är. Just nu verkar det hänga i luften, men orden används flitigt i debatten om kunskap. Jag tror att skolans del handlar mycket om yttrandefrihet, kompetens, värdegrund, rättigheter och skyldigheter. Det är ingenting nytt utan något vi har arbetat med länge, men nu har världen ett annat verktyg. Önskvärt är att verktyget bör som tidigare ge övning och sedan färdighet. Tänka efter före har alltid varit ett bra råd, samt eftertanke.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej! Skrev du på resan hem eller, snabbt arbetat. Är det Måns kommentar som eldar på?
SvaraRaderaBra och enkelt skrivet, fin sammanfattning av både texten och våra diskussioner. Jag kan tänka mig att sno din text om det går bra! Många bra funderingar som vi i skolor runt i landet bör ta tag i.
Mycket bra skrivet!
SvaraRaderaJa! Du skriver om skolans uppgift om värdegrund och demokrati, det synsättet måste genomsyra hela vår verksamhet och det gäller att hänga med i den digitala världen annars har vi tappat våra elever.
SvaraRadera