söndag 3 oktober 2010

Pedagogiska bloggar

Jag har tittat på olika bloggar som vi fick tips om.

1. IT och utbildning
Bloggen har tre huvudansvariga och många fler inom området som gör inlägg. De som skriver i bloggen är forskare, konsulenter och experter kring utbildning. Den riktar sig främst till likasinnade tycker jag, mycket text och jobbig att läsa. Jag kommer inte att följa denna blogg för den har inte så mycket som jag kan använda i mitt kommande upplägg av undervisningsblogg/ resurs.

2. Broängens ettor.
Projekt ifrån åk 1 Botkyrka kommun som redovisas genom denna blogg. I projektet får alla elever i åk 1 en egen dator.  Jag gillar denna blogg, tilltalande i form med både text/bilder och film från undervisningen. Denna kan jag tänka mig att följa under kursen.

3. Skolväskan.
Bloggen är gjord av en 1-7 ma/no lärare. Den används som startsida på alla kommunens datorer och ska vara en resurs för både elever och pedagoger. Jag tycker den är väldigt omfattande och hade uppskattat en mer nischad blogg.

Jag tror processblogg med eleverna kan vara en bra redovisnings/examinationsform i någon del av undervisningen. Tidsaspekten är likvärdig med annan form. Upphovsrätten känns inte som att det ska vara något problem, avtal går att göra med varje elev. Examinationen har jag lite frågetecken kring. Jag skulle inte vilja lägga ut betyg på nätet. Genusperspektivet ser jag inte heller som något problem. Det fungerar både på tjejer och killar.

1 kommentar:

  1. Hej
    Bra genomgång av blogguppgiften! Som du skriver är tidsaspekten ett av problemen med att digitalisera sin undervisning. Hur ska vi hinna läsa och bedöma allas bloggar och webbsidor? Det är just det som blir en av kursens viktigaste frågor att lösa (om det går?)
    /Måns

    SvaraRadera